Sociala medier som relationsbyggare

Har du privata konton i sociala medier men tycker att de är mindre självklara verktyg för ert företag? Då är du inte ensam. Bland B2B-företag är det särskilt vanligt att man ifrågasätter nyttan med sociala medier. Företag kan dessutom tycka det är svårt att hitta en ton som känns rätt i kontakten med följarna. För företag som vill bygga starka relationer till sina målgrupper finns dock massor att hämta i sociala medier. Här listar vi några av de viktigaste skälen för att starta upp era företagskonton - eller att inte ge upp om det går trögt i början. Dessutom bjuder vi på några tips för hur ni lyckas.

kaboompics_Woman holding a smartphone.jp

Kliv in och mingla!

Det viktigaste skälet för företag att finnas i sociala medier är att människor spenderar massor av tid där dagligen. Det är människor som jobbar i företag ni vill nå, och i företagen påverkar de beslut. En ny följare eller en gilla-markering på Facebook kanske inte innebär mer klirr i kassan direkt (mer om det längre ner), men se det som en första handskakning på distans eller ett fikamöte. I sociala medier har potentiella kunder möjlighet att i lugn och ro bekanta sig med era uppdrag, mål och visioner. Samtidigt kan ni bygga förtroende och stärka banden till befintliga kunder och andra målgrupper.

Locka med en bra historia

Av vana delar vi gärna upp företag och personer i två olika grupper. Den ena, tänker vi oss, lockas av personligt tilltal, inspirerande historier och humor. Den andra har fokus på allvar, fakta och information. Men säkert räcker det att gå till dig själv för att inse att indelningen inte riktigt stämmer. Visserligen vill vi nog grunda våra köp på fakta både i jobbet och privat, men oavsett om vi tar beslut för oss själva eller arbetsgivaren så lockas vi också av berättelser som spelar alla tre strängarna på retorikinstrumentet – etos, logos och patos. Storytelling är konsten att berätta en bra historia och inom marknadsföring brukar man prata om att historien ska locka läsaren till handling; så kallad Call To Action. Oavsett vilka mål ni har med era sociala kanaler så är de bra ställen för att berätta era eller andras historier. Det skapar band mellan er och följarna. På internet finns många bra tips om storytelling, bl a har Hub Spot skapat ett webinar med saker att tänka på för att lyckas med storytelling.

Mikrofoner
gratisography-wire-mess-5000.jpg

Vad behöver man tänka på?

En plan för vad ni vill uppnå med era sociala medier är bra. Det är också viktigt för att kunna skapa innehåll som leder mot era mål, bygga förståelse internt och mäta resultatet. Här brukar en enkel och tydlig strategi för sociala medier vara till stor hjälp. Själv har jag dessutom haft nytta av att arbeta med en publiceringskalender – den kan vara ett botemedel mot skrivkramp och idétorka. Liana Technologies har listat tio bra tips för att skapa en innehållskalender.

Dessutom kan det vara värt att ta fram en persona både för ert företag och följarna ni vill locka. Några av de riktigt framgångsrika verksamheterna på sociala medier har en tydlig stil och tilltal som både kan vara utmanande och humoristiskt. Ett inspirerande exempel i Sverige är Livrustkammaren, internationellt är Maersk en personlig favorit för att de är kreativa, inkluderande och har en tydlig tonalitet. Men det finns många företag att snegla på och inspireras av.

Känn er målgrupp

Många företag betalar dyra pengar för marknadsundersökningar, med syftet att lära känna sina målgrupper bättre. När ni har etablerat era sociala kanaler och skapat en miljö som inbjuder till engagemang så har ni tillgång till era målgruppers åsikter hela tiden. Gratis! Det här är är en guldgruva för företag som vill ta hjälp med att exempelvis testa nya tjänster och produkter eller att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Ställ frågor om följarnas behov, bejaka olika åsikter (så länge de inte bryter mot era etiska principer) och visa att ni uppskattar synpunkter. Ju mer ni ber om hjälp, desto mer engagemang kommer ni att få.

gratisography-minimal-basketball-hoop.jp
gratisography-trash-eyes-WEBB.jpg

Vrid blicken mot följarna
Det är lätt att bli uppslukad av egna budskap och produkter som vi vill nå ut med på sociala medier, men i slutänden är det ändå följarna som bestämmer ifall innehållet är intressant. Därför kan det vara bra att kliva i följarnas skor ibland, med inlägg som ni skapar utifrån deras perspektiv. Lyssna på vad de har att säga. Igenkänningen kommer garanterat att driva trafik och fånga mer engagemang än om ni bara beskriver vad som händer i ert företag. En annan metod att stärka relationerna är användargenererat material. Det går helt enkelt ut på att ni delar kunders och följares framgångar eller produktrecensioner i era egna kanaler. I ett sådant läge kan det vara stilfullt att berömma framgången, alternativt tacka för kundernas åsikter.

Ha tålamod

Nej sociala medier är sällan en snabb väg för att öka försäljningen. Snarare är de en tillgång långsiktigt, för att bygga lojalitet och värdefulla relationer med era målgrupper. Se till att variera innehållet; publicera ofta och håll hög kvalitet i era inlägg. Det betyder inte att alla inlägg måste ta tid men det ska helst finnas en tanke bakom allt ni gör. Bestäm också hur mycket eller lite ni ska moderera kommentarer. Ibland kan statusuppdateringar som inte modereras så hårt få fantastiska, långa och organiska kommentarstrådar med stor räckvidd och massor av värdefull information. Andra inlägg kan, beroende på ämne och följarskara, lyckas bättre när de modereras enligt en stramare modell.

gratisography-field-blue-sky-5000.jpg
gratisography-crossing WEBB.jpg

Mät och följ upp

En av fördelarna med att kommunicera på digitala plattformar är att det är enkelt att mäta resultatet. De flesta sociala medier har mät- och analysverktyg. Bestäm er för vilka värden ni ska följa och stäm av dem regelbundet mot era mål. Var inte rädda för att testa er fram - skruva på strategin när det inte blir som ni vill. Ingen är proffs i början.

Sponsra inlägg eller inte?

Som företag är det bra att fråga sig om ni vill betala för räckvidden i era sociala medier genom att marknadsföra inlägg. Marknadsföring kostar pengar men ger samtidigt bättre möjlighet att rikta era inlägg direkt till målgrupper som ni vill nå. Olika sociala plattformar, särskilt Facebook, ändrar i sina algoritmer kontinuerligt och det är därför svårt att ge långsiktiga råd som passar alla. En god idé är att läsa på om marknadsföring och överväga att satsa pengar när ni går ut med inlägg som är extra viktiga för er.  Det går att komma undan mycket billigare vid marknadsföring i sociala medier än exempelvis vid annonsering i press och på hemsidor. Här finns information om marknadsföring på FacebookInstagram och LinkedIn.

Fotbollsmal_liten.jpg
Cat and mailbox.jpg

Spana och inspireras

Särskilt i början, men egentligen hela tiden, är det både roligt och lärorikt att spana på vad andra gör. Vad lyckas de bra med, finns där något ni kan inspireras av? Tänk att ni befinner er i en box med extra töjbara väggar när ni jobbar med sociala medier. Historier som överraskar, lockar till skratt eller skapar igenkänning delar vi gärna vidare. Eller hur?