Behandling av personuppgifter


§ 1. Bakgrund
Denna personuppgiftspolicy ("Policyn") anger regler och riktlinjer kring hur personuppgifter ska hanteras på Finlir Kommunikations webbplats (www.finlir-kommunikation.se). Policyn anger hur personuppgifter samlas in, används, hur webbplatsens användare har kontroll över hantering av sina personuppgifter samt hur de kan komma i kontakt med ansvarig vid frågor.
Policyn är tillämplig på alla delar av webbplatsen.


§ 2. Syfte
Syftet med policyn är att tillhandahålla webbplatsens användare information kring hur deras personuppgifter kan komma att hanteras på webbplatsen.


§ 3. Definition av personuppgifter
Till begreppet personuppgift hör all information som, antingen direkt eller indirekt, kan identifiera en levande fysisk person. Med direkta personuppgifter förstås sådant som ensamt kan identifiera en viss person medan indirekta personuppgifter kan identifiera en person tillsammans med andra personuppgifter.


§ 4. Samtycke

a) Inhämta samtycke
För att personuppgifter ska få behandlas måste först ett samtycke inhämtas från webbplatsens användare. Samtycket ska vara informativt och tydligt så att samtliga användare förstår innebörden med det.
Vi inhämtar samtycke genom en notis vid navigering till webbplatsen. Användaren ger sitt samtycke innan inträde på webbplatsen.


b) Återkalla samtycke
En användare som lämnat sitt samtycke kan när som helst återkalla detta, vilket görs via e-post
kontakt@finlir-kommunikation.se.


c) Rätt att få sina personuppgifter raderade
När samtycket har återkallats kan användaren, om så önskas, även begära att hens information raderas från webbplatsens samtliga servrar. Detta görs via e-post som skickas till kontakt@finlir-kommunikation.se.


§ 5. Behandling av personuppgifter

a) Personuppgifter som behandlas
Följande personuppgifter samlas in på webbplatsen och behandlas av oss:

Namn, e-postadress, IP-adress


b) Anledning till behandling av personuppgifter
Personuppgifterna sparas och behandlas då de
 hjälper oss att analysera trafik till hemsidan och förbättra Finlir Kommunikations tjänster.


c) Personuppgifterna kommer att hållas inom företaget och således inte lämnas ut till tredje part.


d) Personuppgifterna får endast sparas så länge det behövs för ändamålet.


§ 6. Säkerhet 

Webbplatsen har vidtagit lämpliga säkerhetsåtgärder för att förhindra att personuppgifter som lagras på webbplatsen går förlorade eller används på ett olämpligt eller olagligt sätt. Tillgången till de personuppgifter som samlas in begränsas till behöriga personer och informationen kommer behandlas konfidentiellt.

Uppstår en personuppgiftsincident kommer berörd användare att meddelas samt Datainspektionen att rapporteras.

§ 7. Användarnas rättigheter

a) Rätt till registerutdrag

Efter lämnat samtycke har webbplatsens användare rätt att få ett registerutdrag med bekräftelse på huruvida personuppgifterna är under behandling. Behandlas personuppgifterna har användaren rätt att få tillgång till dem.

Registerutdrag begärs ut av oss via e-post som skickas till:
kontakt@finlir-kommunikation.se.

Registerutdraget lämnas ut i skriftlig form, antingen digitalt eller på post.


b) Rätt till information och rätt till rättelse

Efter lämnat samtycke har webbplatsens användare rätt att vända sig till oss för att få veta vilka personuppgifter som finns lagrade samt få felaktiga uppgifter ändrade. Saknas någon uppgift har användarna även rätt att komplettera detta.


c) Rätt till begränsning av behandling

I vissa fall kan en person, vars personuppgifter det gäller, kräva att behandlingen av dessa ska begränsas. Så är fallet, t.ex. när personen i fråga redan begärt rättelse p.g.a. felaktiga uppgifter. Under tiden för detta kan då även behandlingen av de felaktiga uppgifter begränsas.


d) Dataportabilitet

I vissa fall har en person som lämnat ut sina personuppgifter en rätt att få dessa flyttade till annan, exempelvis medietjänst. Den som först tagit emot personuppgifterna ska då underlätta en sådan överflyttning.


e) Rätt att göra invändningar

I vissa fall har en person rätt att göra invändningar mot hur hens personuppgifter behandlas. Detta gäller när personuppgifterna behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning.


f) Rätt till radering

Webbplatsens användare har rätt att få sina personuppgifter raderade om så önskas. Det finns undantag då denna rättighet inskränks men i följande fall måste uppgifterna raderas:

 

  • Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlats in för

  • Om samtycket återkallas

  • Om personuppgifterna används för direktmarknadsföring och användaren motsätter sig det

  • Om de inte finns berättigade skäl som väger tyngre än den enskildes intresse att radera informationen

  • Om personuppgifterna har behandlats olagligt

  • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet

  • Om personuppgifterna har samlats in i samband med att en minderårig skapar en profil i ett socialt nätverk


g) Automatiserat beslutsfattande

Användarna har rätt att inte bli föremål för automatiserade beslut, om sådant beslut kan ha rättsliga följder för den enskilde eller på liknande sätt i betydande grad påverka denne.


h) Identifiering

Om en användare begär ut information eller begär att information raderas måste personen i fråga identifieras. Detta görs genom länk som skickas till användarens e-post, varefter verifiering sker i svar via e-post.


i) Klagomål

Anser en användare att dennes personuppgifter behandlas i strid med GDPR på webbplatsen kan ett klagomål lämnas in i första hand till oss och i andra hand till Datainspektionen.


j) Skadestånd

Vid en situation där en användares personuppgifter har behandlats i strid med GDPR kan det uppstå rätt till skadestånd. En skadeståndstalan kan föras i allmän domstol med tingsrätten som första instans.


§ 8. Ändringar i policyn

Policyn publicerades den 2021-02-18.

Denna policy kan komma att ändras varför webbplatsens användare uppmanas att läsa igenom policyn med jämna mellanrum. Ändringar i policyn för behandling av personuppgifter meddelas i notiser på webbplatsen.


§ 9. Kontakt

Vid frågor som rör hemsidan och dess innehåll nås vi via e-post, som skickas till kontakt@finlir-kommunikation.se.
Vi svarar inom 3 arbetsdagar.